Volné pozice/Kariéra | Blog | Pro média | Kontakt | |

Zůstaňte informovaní

Přihlašte se k odběru článků, rozhovorů a novinek od New Wave Service zdarma.

New Wave Service nebude sdílet Váš e-mail s žádnou jinou organizací a umožní Vám kdykoliv se odhlásit.

Komunikační dovednosti: Empatie

  • 0

Empatií se rozumí schopnost vcítit se do druhé osoby, pochopit jejich jednání, chování, záměry, potřeby, pocity a myšlenky. Je základem komunikačního chování. Bez této schopnosti se vám bude hůře získávat důvěra, proto je důležité na této schopnosti zapracovat.

Empatie je nejčastěji definována jako schopnost jedince cítit emoce druhých lidí jakoby to byly jeho vlastní emoce.

Empatie je tedy i vcítění se do toho, jak budou reagovat na různé podněty a proč tak reagují a ne jinak, vycítit jejich touhy i přání a veškeré jejich pocity brát vážně. Je velmi užitečnou schopností a s její pomocí se nejen můžeme vyhnout problémům, ale i efektivněji dosáhnout žádoucích výsledků.

Soucit není empatie!

Cítit soucit k druhé osobě či ji litovat není to stejné jako schopnost cítit to co druhá osoba zrovna prožívá.

Výraznou překážkou empatie je nepociťování ani svých vlastních pocitů nebo neuvědomování si je a také i psychické poruchy. Je užitečné zkoumat to, co nám naše pocity vlastně sdělují. Např. u způsobené fyzické bolesti nějakým podnětem, která může být doprovázena vztekem, pokud jsme si ji třeba způsobili sami nepozorností, je důležité si uvědomit i pociťovaný vztek. Profese, které mají lidé jako významný předmět své činnosti, by měli mít empatické schopnosti nadprůměrné. Manažeři k této skupině profesí rozhodně patří. Právě manažeři by měli vědět, že jejich i cizí emoce v managementu nejsou překážkou, jak si většinou myslí.

Empatie obsahuje dvě techniky a to vcítění se do druhé osoby a prosté pociťování pocitů druhých.

Vcítění se do druhého

Hlavními prvky pro vcítění se do druhého je představivost a znalost. Představte si co nejhlouběji, že jste druhým člověkem. Alespoň si velmi dobře představte vnější projev daného člověka a kontextu. Čím lépe vám to půjde, tím blíže budete k pocítění pocitů druhých lidí. Pomůže vám k tomu i fyzický projev, který pokud změníte, je velmi pravděpodobné, že se tomu nutně přizpůsobí i vaše emoce. Začněte tedy s vnějším projevem. Herci na sebe berou role, podle kterých hrají určitou osobu a s ní je spojen projev i následné emoce. Sledujte simulovaný objekt!

Např. úspěšní myslivci a rybáři musí cítit, kde se jejich lovenému druhu líbí, co chtějí a co mají rádi. Pozorují jej. Management je v tomto ohledu stejný: poskytněte lidem, co chtějí. Empatie je cestou.

Prosté pociťování emocí druhého

Tato metoda spočívá ve vyčištění si hlavy od myšlenek a emocí a necháváte do sebe proudit emoce druhého. Emoce se nějak projevují navenek a pozorováním jejich projevů se jimi nakazíte i vy. Od předešlé metody se liší tím, že nemusíte usilovat o ty samé pocity, čili důležité je zde neusilování.

Empatie a management

Jak už jsme si řekli, je pro manažery důležité a velmi výhodné pokud zvládají empatii. Každé slovo a každé gesto manažera je nějak vnímáno a nějak pociťováno, tudíž dobrý manažer si musí klást otázky: Co řeknu? Jak to řeknu? Jak to budou vnímat ostatní? Jak moc je to pro ně důležité? Apod. Tyto otázky nesmí být pouze spekulativní.

Nestačí si jen klást otázky, ale důležité je také správně si uvědomit a vyhodnotit aktuální emoční stav jedince i celého týmu, aby to co jim chcete sdělit, nebylo zbytečné, ale efektivní a komunikace byla funkční. Nedopusťte, aby pro vás pracovníci byli jen manažerskou lovnou zvěří. Jejich úspěch je i váš úspěch a naopak. Nevyužívejte empatii k manipulaci apod., ukáže jen čas, kdy to vycítí a nebude to pro vás výhodné. Čtěte emoce druhých za tím účelem, abyste jim pomohli lépe dělat svoji práci, více se při ní bavit, žít lepší, produktivnější a uspokojivější život. Od toho jste přeci manažery.

Kategorie: Články







blog comments powered by Disqus