Přihlašte se k odběru článků, rozhovorů a novinek od New Wave Service zdarma.
New Wave Service nebude sdílet Váš e-mail s žádnou jinou organizací a umožní Vám kdykoliv se odhlásit.
Rádi byste své děti naučili správně zacházet s penězi a nevíte si s tím rady. Bylo by naivní domnívat se, že se děti naučí samy od sebe zacházet s penězi, až vyrostou.
Jedním z prostředků, jak dítě naučit šetřit a uvědomit si hodnotu peněz je pokladnička. Dejte svému dítěti kasičkové prasátko jako dárek. Kde však vezme vaše dítě peníze, které by si do pokladničky ukládalo? V tomto případě je dobré zavést pravidelné kapesné. Doporučuje se již od deseti let věku.
Z kapesného si pak vaše dítě nejen odkládá stranou do prasátka, ale také se učí rozhodovat se, za co peníze utratit a jak si je rozvrhnout do určitého časového úseku.
V dnešní době je například možné založit dítěti první účet. Tato forma je velice vhodná. V budoucnosti to pro dítě bude jeden z hlavních způsobů, jak s financemi hospodařit.
Dříve či později se dítěti přihodí, že si prostředky nerozvrhne dobře. Takže za vámi přijde s prosíkem o další peníze. Pokud v takové chvíli podlehnete, zaděláváte na problém nejen sobě, ale především svému dítěti samotnému. Teprve tvrdé čekání na další "výplatu" totiž povede k reálnému uvědomění si, že kapsy nejsou bezedné a plánovat je potřeba opravdu důkladně.
Na rozdíl od části kapesného běžně utrácené za drobnosti, slouží pokladnička ke spoření na konkrétní účel.
Cílem spoření musí být vždy něco, co si dítě opravdu hodně přeje a přitom to není v rozporu s vašimi pravidly.
Někteří rodiče pořizují svým dětem kreditní karty, ale nejedná se o příliš vhodný výchovný prostředek. Učí děti utrácet peníze na dluh.
O financích je hlavně důležité s dětmi komunikovat. Postupně je seznamujte s náklady, které má vaše domácnost. Bavte se s nimi o tom, jak peníze získáváte vy a kolik práce za tím stojí. Nechte je odhadovat v obchodě hodnotu zboží. Diskutujte o tom, čeho by prostřednictvím peněz chtěly v krátkodobém horizontu dosáhnout a pomozte jim s počty.