Volné pozice/Kariéra | Blog | Pro média | Kontakt | |

Zůstaňte informovaní

Přihlašte se k odběru článků, rozhovorů a novinek od New Wave Service zdarma.

New Wave Service nebude sdílet Váš e-mail s žádnou jinou organizací a umožní Vám kdykoliv se odhlásit.

Jak má vypadat správná prezentace

V dnešním článku si řekneme něco o tom, jak správně připravit prezentaci, aby nenudila ba naopak všechny nadchla. Je jedno jestli prezentujete úzkému týmu posluchačů nebo na konferenci před širším publikem, je potřeba se držet základních pravidel.

Zkuste se proto držet následujících kroků a vytvoříte materiál, který bude mít přidanou hodnotu.

1. Hlavní myšlenka

Autor prezentace by si měl nejdříve definovat základní myšlenku, kterou chce sdělit a s níž by lidé měli z prezentace odcházet. Měl by být schopný formulovat základní myšlenku do jediné srozumitelné věty a umět si odpovědět na to, co by si posluchači měli zapamatovat, jak je má prezentace ovlivnit a co má být jejím výsledkem. Věnujte tvorbě prezentace delší čas, přemýšlejte nad ní, dělejte si poznámky a provádějte úpravy. Aby mohl řečník přesvědčit své posluchače o nějaké myšlence, nejdříve jí musí sám věřit a být sám zapálený. Jedině pak je prezentace energická, autentická a důvěryhodná.

2. Riziko špatného zpracování

I sebelepší myšlenku dokáže srazit na kolena technicky špatně připravená prezentace. Snažte se udržet pozornost publika slajdy, které neobsahují víc než jednu hlavní myšlenku v nadpisu, jednu krátkou podpůrnou větu, případně jen stručné body, a jeden obrázek. Prezentace má poskytovat vizuální oporu vašim slovům.  Komunikace prostřednictvím vizuálů je navíc i rychlejší než pomocí slov.

Pokud budete mít na slajdech kusy textů, které jen budete číst, jste na nejlepší cestě ztratit zájem posluchačů. Slova by v prezentacích měla být jen vodítkem. Měla by být stručná, jasná, výstižná a čím méně jich bude, tím lépe. Když už se v prezentaci text vyskytuje, dodržujte v něm jednotný grafický styl. Lepší je nahradit text obrázky a fotkami, tabulkami nebo grafy. Ty dokážou zaměstnat hlavy publika na delší čas.

3. Redukujte, méně znamená více

Dobrá prezentace netrvá dlouho. Po prvním srovnání všech bodů se proto snažte vypustit vše nepotřebné a zkrátit prezentaci na polovinu. Stručnost vám zajistí nejen dynamiku, ale také pozornost publika. 

4. Generální zkouška není jen pro herce

Prezentaci si vyzkoušejte ještě před samotným vystoupením. Je-li to možné, poproste někoho, aby si prezentaci poslechl a dal vám zpětnou vazbu. Během této zkoušky budete mít zároveň příležitost vyzkoušet si různé postoje, gesta a tóny hlasu. Přípravou slajdů to totiž nekončí. Ty jsou vlastně jen podpůrným materiálem a představují jen malou část celkového vystoupení. Důležité je umění prezentace jako takové.

Toto cvičení vás také může do jisté míry zbavit stresu a trémy. Ta je zapříčiněna nejen vystoupením před masou lidí, ale i nedůvěrou v sebe sama. Pokud budete schopni mluvit o daném tématu i bez slajdů a budete mít utříděné myšlenky, budete na samotnou prezentaci připravenější a případnou trému zvládnete snáz potlačit.

5. Získat si publikum

Důležitý je začátek vystoupení a je třeba se na něj soustředit. Nejdůležitější je první a druhá minuta, během kterých byste se měli dostat do tempa a pohody. Zkuste uvolnit atmosféru a získat si posluchače například vtipným přirovnáním nebo obrázkem na začátku prezentace. Snadno tak získáte pozornost publika. Stejně dobře funguje upozornění na to, že je možné pokládat v průběhu prezentace dotazy.

Dalším možností pro udržení pozornosti publika je oční kontakt. Najděte si proto mezi posluchači konkrétního člověka, podívejte se mu do očí a sdělte mu svou myšlenku. Takto postupně komunikujte s více lidmi.

Kategorie: Články







blog comments powered by Disqus