Přihlašte se k odběru článků, rozhovorů a novinek od New Wave Service zdarma.
New Wave Service nebude sdílet Váš e-mail s žádnou jinou organizací a umožní Vám kdykoliv se odhlásit.
Plánujete zaměstnat cizince a nevíte, jaké jsou vaše povinnosti. Vše potřebné se dozvíte v našem článku.
Legislativní oporu v ČR pro základní podmínky zaměstnávání cizinců tvoří zejména zákoník práce a zákon o zaměstnanosti.
Z pracovněprávního hlediska rozlišujeme tři základní kategorie cizinců v ČR:
- Cizinci s trvalým pobytem dle povolení k pobytu v ČR, které vydává Policie ČR. Při zaměstnání mají tito občané rovné postavení jako občan ČR, tzn., nemusí mít povolení k zaměstnání a nejsou ani jinak omezovaní (vyjma zaměstnání, kde je vyžadováno vyloženě státní občanství ČR, jako např. ve státních službách).
- Občané členských států EU, EHP a Švýcarska a jejich rodinní příslušníci. Ti mají rovněž stejné pracovněprávní postavení v ČR jako občané ČR a nepotřebují tudíž povolení k zaměstnání. Mají právo pobytu po dobu trvání zaměstnání.
- Poslední kategorií jsou cizinci ze třetích zemí, kteří potřebují povolení k zaměstnání od příslušného úřadu práce na zaměstnání v ČR a zároveň povolení k pobytu za účelem zaměstnání v ČR, které vydává cizinecká policie.
A jaké jsou povinnosti zaměstnavatele?
Na straně zaměstnavatele se samozřejmě bude hlavně jednat o další administrativu navíc, chce-li zaměstnat cizince a to jak z EU, tak i mimo EU. Přinejmenším musí ohlásit příslušnému úřadu práce nástup nového zaměstnance – cizince, a to nejpozději v den nástupu do zaměstnání.
Pro zaměstnávání občanů EU slouží formulář „Informace o nástupu do zaměstnání“. Toto platí i v případě, že bude chtít český zaměstnavatel zaměstnat třeba slovenského občana. V tomto ohlášení (žádosti) musí být popsané volné pracovní místo, požadavky na danou pozici včetně zařazení tzv. OKEČ , požadovaná kvalifikace, pracovní podmínky aj.
V případě zaměstnávání občanů ze třetích zemí, je administrativní proces mnohem náročnější. Rovněž musí zaměstnavatel informovat úřad práce o ukončení pracovněprávního vztahu s cizincem, stejně jako o všech změnách v průběhu trvání zaměstnání.
U zaměstnávání cizinců ze třetích zemí musí zaměstnavatel informovat úřad práce o nástupu cizince na formuláři „Sdělení zaměstnavatele o nástupu do zaměstnání. Průběh informační povinnosti je v principu stejný jako u občana z EU, tzn., musí se informovat o všech změnách na začátku, v průběhu i ukončení pracovního poměru.
Zaměstnavatel musí uchovávat kopie dokladů prokazující pracovněprávní vztah s cizincem na pracovišti včetně povolení k pobytu cizince v ČR, a to i po dobu nejméně dalších tří let po skončení zaměstnání.
Pokud by zaměstnavatel zaměstnával cizince bez povolení k zaměstnání nebo bez povolení k pobytu, pokud by takové povolení bylo zapotřebí, bude zaměstnavatel povinen uhradit správní náklady spojené s jeho vyhoštěním.
Náklady spojené se správním vyhoštěním zahrnují náklady na ubytování, stravování, přepravní náklady a ostatní nutné peněžní náklady.
Povolení k zaměstnání, zaměstnanecká nebo modrá karta není zapotřebí u zaměstnání cizince např. s povoleným trvalým pobytem, cizinci, kterému byl udělen azyl nebo jehož výkon práce na území České republiky nepřesáhne sedm po sobě jdoucích kalendářních dnů nebo celkem 30 dnů v kalendářním roce a jde-li zároveň o výkonného umělce, vědeckého, výzkumného nebo vývojového pracovníka, který je účastníkem vědeckého setkání.
Další skupinou, kdy není zapotřebí speciálních povolení, jsou např. žáci či studenti do 26 let věku, sportovci a osoby zajišťující v ČR dodávky zboží nebo služeb či montáže tohoto zboží na základě obchodní smlouvy, případně provádí záruční a opravářské práce.
Dále není třeba povolení u cizince, který se na území ČR soustavně připravuje na budoucí povolání nebo který byl vyslán do tuzemska v rámci poskytování služeb zaměstnavatelem usazeným v jiném členském státu EU nebo u cizince, který je absolventem střední nebo vysoké školy v České republice.