Přihlašte se k odběru článků, rozhovorů a novinek od New Wave Service zdarma.
New Wave Service nebude sdílet Váš e-mail s žádnou jinou organizací a umožní Vám kdykoliv se odhlásit.
Prostřednictvím internetu je dnes možné dokonce i založit si byznys jen za použití smartphonu a pak s ním uspět na globálním digitálním trhu, kde přibližně v roce 2020 bude zhruba pět miliard lidí. U nás v Evropě ale zatím tomuto snadnému obchodování přes internet brání různé legislativní překážky i nedostatek digitálních dovedností.
Zatímco dnes stále ještě většina obyvatel planety není připojena k internetu, do pěti let by se tento trend měl údajně obrátit. Díky tomuto nezadržitelnému trendu se neustále zvyšuje množství potenciálních zákazníků na globálním trhu a přibývají tak i nové cesty, jak tyto zákazníky oslovit. V Evropě však dynamičtější vývoj brzdí chybějící jednotný digitální trh a nedostatek pracovní síly právě s technickými a digitálními dovednostmi.
Dnes internet denně boří hranice v oblasti marketingu, sdílení a uzavírání obchodů. V Evropské unii ale stále představuje obchodní bariéru mezi jednotlivými členskými státy rozdílná právní úprava pro fakturaci, daně či dodání zboží. Odstranění vnitrostátních překážek on-line transakcí a vytvoření jednotného digitálního trhu je proto jednou z priorit Evropské komise.
Kromě jednotného digitálního trhu by se zákonodárci měli soustředit také na reformu vzdělávácího systému. Podle Evropské komise totiž téměř polovina evropské populace (47 procent) nemá dostatečné digitální dovednosti. Přitom právě na úroveň těchto znalostí bude v blízké budoucnosti kladen důraz až na 90 procentech pracovních pozic.
Technologický vývoj se v dnešní době totiž odehrává tak rychle, že se na něj lidé nestíhají adaptovat. Vyrovnat rozdíl mezi nabídkou a poptávkou na trhu práce je ovšem klíčové.
Dosáhnout tohoto cíle se Evropská komise snaží mimo jiné prostřednictvím Velké koalice pro digitální pracovní místa, kterou spustila v roce 2013. Koalice sdružuje digitální podniky, vzdělávací platformy, neziskové organizace a další veřejné i soukromé aktéry, kteří si stanovují konkrétní závazky s cílem poskytnout trénink digitálních dovedností co největšímu množství lidí a snížit tak mezery v digitální gramotnosti.
Jednou z těchto organizací je i Google, který už vyškolil milion Evropanů a zavázal se vzdělat další milion lidí. Základní digitální gramotnost – jak vytvořit webovou stránku, propagovat své produkty a služby on-line nebo vybudovat komunitu fanoušků na sociálních sítích – dnes rozhoduje o rozvoji byznysu nadnárodních společností i drobných podnikatelů.
Přitom právě firmy, které dokážou efektivně využít možnosti internetu, rostou dvakrát rychleji než ostatní, zvyšují export a vytvářejí nová pracovní místa. A to se zdaleka nejedná jen o firmy, které se zabývají digitálním podnikáním jako takovým, ale i o tradiční byznysy přenesené do on-line prostředí.