Volné pozice/Kariéra | Blog | Pro média | Kontakt | |

Zůstaňte informovaní

Přihlašte se k odběru článků, rozhovorů a novinek od New Wave Service zdarma.

New Wave Service nebude sdílet Váš e-mail s žádnou jinou organizací a umožní Vám kdykoliv se odhlásit.

6 tipů, jak se vyhnout stresu v podnikání

  • 0

Pracovní doba překračující únosnou mez, konflikty s dodavateli či zákazníky, neproplacené faktury, to vše se může podílet na vzniku stresových situací.

Ze stresu se můžete stát pacientem, při stresu se zvyšuje svalové napětí, stoupá krevní tlak, zrychluje se dýchání a rozbuší se srdce. Pokud takové stavy prožíváte v roli podnikatele každý den, můžete si brzy objednat lůžko v nemocnici. Jak proti tomu bojovat? Předně je nutné změnit svůj životní styl včetně toho pracovního. Pokud pociťujete výše uvedené příznaky, měli byste s novými návyky začít ihned, jinak riskujete trvalé zdravotní komplikace. Zkuste nejdříve níže uvedené tipy, pokud ani ty nepomůžou, vyhledejte péči odborníka.



1. Přečtěte si, jak se vám stres může vymstít

Ke změně životního stylu budete zprvu možná potřebovat „zdravý“ šok. Přečtěte si proto několik článků, které o stresu pojednávají. Poté pochopíte, že vaše dosavadní zdravotní problémy mohou souviset právě se stresem. Nehledejte však aktivně články na internetu pomocí klíčových slov ve vyhledávači. Internet je bohužel i plevelem obsahu a některými děsivými články, které se často zakládají na falešné zprávě. Mohli byste si na další komplikace spíše zadělat. Přečtěte si proto články ze serverů, které se tomuto tématu věnují pravidelně.


2. Naučte se přiřazovat svým úkolům prioritu

Podnikání je také o úkolech, které musíte splnit. Objednat nové zboží, proplatit faktury, vyřídit maily od nespokojených zákazníků. Nic ale nejde udělat najednou. Při plánování úkolů, respektive přiřazování jejich důležitosti, využijte metodu Time Managementu, kdy si u každého úkolu musíte stanovit jeho prioritu, termín jeho splnění a případné jeho vyhodnocení tak, abyste si své úkoly rozvrhli v čase. Ke zdárnému splnění úkolu vám pomůže i technika GTD (Getting Things Done), která se orientuje především na připomínání jednotlivých úkolů. Abyste však ze svých úkolů zase nedělali vědu, využijte jednoduchých nástrojů, které vám s jednotlivými úkoly pomůžou a zároveň vám je budou připomínat nejen v čase, ale v místě.


3. Vyřizujte pracovní e-mail pouze ve stanovený čas

Pokud ke své práci potřebujete e-mail, který nevyžaduje okamžitou reakci (například pro zákazníka), stanovte si pevně jednotlivé časy, kdy se e-mailové komunikaci budete věnovat. Řešit pracovní e-maily se obecně doporučuje mezi 8. až 10. hodinou dopoledne, kdy startujete pracovní proces, a poté mezi 15. až 17. hodinou, během které se vám může nahromadit pošta od dopoledne. V jiný čas si e-mailovou poštu prostě zakažte. Nepoužívejte zároveň pracovní e-mail v telefonu ani tabletu, pak máte tendenci neustále kontrolovat poštu, čímž se opět dostáváte do stresových situací, protože nejste schopni vyřídit všechny ostatní potřebné úkoly. I pracovní pošta by tedy měla spadat do časového plánování.


4. Neberte si pracovní konflikty osobně

Je těžké se oprostit od konfliktů, například s dodavatelem nebo zákazníkem, přesto se o to neustále snažte a bojujte s tím. Pokud na vás ječí nespokojený zákazník, který je zároveň agresivní, neberte si jeho útoky osobně. Patří to k vaší práci, a tak to musíte brát. Pokud jednáte s konfliktní osobou osobně, snažte se jí dívat zpříma do očí s kamennou tváří a nechte ji vyříkat vše podstatné, co vám chtěla uvést, poté se zhluboka nadechněte, dejte si klidně i pár sekund na promyšlení odpovědi, a poté reagujte. Uvidíte, že i malá pauza mezi argumenty nespokojeného zákazníka a vaší odpovědí částečně odbourá napjatou situaci. Přímý pohled do očí navíc konfliktní osobu velmi znejistí, čímž se okamžitě stavíte do výhodnější pozice. Pokud konflikt řešíte písemně, neodpovídejte ihned, odložte jeho řešení a dejte přednost jinému úkolu, který vaši mysl dostatečně odbourá od následného přemýšlení nad konfliktem. Dokážete tím reagovat mnohem střízlivěji a objektivněji než v situaci, kdy řešíte spor obratem.


5. Nezdar v podnikání považujte za novou příležitost ke zlepšení

Pokud začínáte s podnikáním a nedaří se vám, nebo máte zrovna špatné období, neberte aktuální neúspěch za prohru. Naopak to považujte za příležitost, jak své podnikání zlepšit. Platební neschopnost určitě nikdo nemůže brát na lehkou váhu, ale jestliže nejste už na pokraji bankrotu, dejte si jeden den oddych, v němž se budete věnovat aktivitám, které vás vyloženě baví, a následný den si sedněte a na papír si vypište vaše aktuální problémy. Zároveň si poznamenejte možné způsoby jejich řešení. Všechny, které vás napadnou. Jednotlivým formám řešení poté opět přiřaďte prioritu a uveďte je v realitu. Zkuste na daný problém nahlížet nezaujatě, jako byste ho pomáhali vyřešit někomu jinému. O další nápady můžete požádat i své přátele.


6. Nezapomínejte na pořádné jídlo a aktivní odpočinek

Pořádná strava a relax je důležitou součástí našeho života. Pokud si ani na jedno čas neuděláte, opět si zaděláváte na problémy, ať již zažívací či stresové. Pokud označujete své podnikání za stresové, věnujte své stravě obzvláště velkou pozornost. Vyvarujte se tučných a mastných jídel, do svého jídelníčku zařaďte dostatečné množství zeleniny i ovoce. Zatímco ovoce spořádejte ve velkém množství dopoledne, pro zeleninu si vyhraďte odpolední čas. Nezapomínejte také na mléčné výrobky, především zakysané, které podpoří vaše zažívání. Pokud si nestíháte zajít na teplý oběd, využijte služeb rozvážkových firem, či si přineste oběd v krabičce z domova. Nejezte však takové jídlo za počítačem či ve spěchu, vyhraďte si na oběd minimálně půl hodiny. Vyvarujte se zároveň pití kávy a doplňujte své tekutiny. Převažovat by měla především voda či neslazené minerální vody. Aktivní odpočinek by měl následovat po každém náročném pracovním dnu. Pokud nejste sportovní typ, dejte si alespoň minimálně půl hodinovou procházku na čerstvém vzduchu. I ta vám náladu podstatně zlepší.

Kategorie: Články







blog comments powered by Disqus