Přihlašte se k odběru článků, rozhovorů a novinek od New Wave Service zdarma.
New Wave Service nebude sdílet Váš e-mail s žádnou jinou organizací a umožní Vám kdykoliv se odhlásit.
V následujících článcích se budeme věnovat tématu o ochraně spotřebitele. Každý z nás se určitě setkal s nekvalitním výrobkem či službou a následnou reklamací. Ne vždy, ale řešení problému má spravedlivého konce. Problémem je i neodbornost spotřebitelů. Proto se zde dozvíte, co je vlastně ochrana spotřebitele, co je jejím obsahem, co je Vaší povinností, na co máte právo, jak se bránit, zajímavosti ze světa, užitečné rady a tipy, aby se Vám neupíralo to, na co máte ze zákona právo.
Právní úprava ochrany spotřebitele
Aby lidé na straně kupujících či prodávajících zbytečně neabsolvovali zdlouhavé a náročné soukromoprávní procesy, kvůli drobným případům porušení práva, je zde právní oblast zvaná Ochrana spotřebitele, která Vám zajistí veřejnoprávní ochranu, jež má za cíl postihovat takové drobné případy, které by bez veřejnoprávní ochrany zůstali nepotrestány.
Těžiště ochrany spotřebitele je tedy v soukromoprávní oblasti, jež je doplněna regulací veřejnoprávní, respektive trestněprávní.
Na úvod obecně o současné české právní úpravě
Základ právní ochrany nalezneme v občanském zákoníku (předpis soukromoprávní). Soukromoprávní úprava je doplněna zákonem č. 59/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku i zákonem č. 321/2001 Sb., o některých podmínkách sjednávání spotřebitelského úvěru.
Ochranu spotřebitele upravuje Zákon č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele.
Veřejnoprávní ochrana spotřebitele je zakotvena zejména v zákonu Federálního shromáždění ČSFR č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, sloužící ke ,,komplexní veřejnoprávní úpravě“ této problematiky.
Existují zde však další právní předpisy, které souvisí s ochranou spotřebitele: