Volné pozice/Kariéra | Blog | Pro média | Kontakt | |

Zůstaňte informovaní

Přihlašte se k odběru článků, rozhovorů a novinek od New Wave Service zdarma.

New Wave Service nebude sdílet Váš e-mail s žádnou jinou organizací a umožní Vám kdykoliv se odhlásit.

Jak (de)motivat své zaměstnance

  • 0

Je odvěká pravda, že každý jsme jiný a jedinečný. Stejně tak máme každý jiné potřeby, požadavky, postoje a „hnací motory“. Dobrý zaměstnavatel dokáže tyto „pohaněče kupředu“ u svých zaměstnanců objevit, a nasměrovat je tak, aby byl plně využit potenciál daného pracovníka.

MONEY, MONEY, MONEY…

Hlavním motivem, proč většina lidí pracuje, jsou samozřejmě peníze. Zaměstnanec musí někde bydlet, něco jíst, musí se do něčeho oblékat, tj. musí uspokojovat své základní potřeby. Pokud jste se někdy zabývali studiem managementu, zajisté si vzpomenete na tzv. Maslowovu pyramidu potřeb. I přesto, že je tato teorie stará 75 let, platí beze změny dodnes. Uspokojení biologických a fyziologických potřeb tvoří základnu zmíněné pyramidy, která v sobě zahrnuje aspekty nezbytné pro přežití. Dalším stupínkem pyramidy je pocit jistoty a bezpečí. I uspokojování této potřeby lze do jisté míry dosáhnout penězi. Zaměstnanec musí mít pocit stability, musí mít dostatečné prostředky k tomu, aby zajistil existenci svou a své rodiny i do budoucna. Pokud například nebudete dodržovat výplatní termíny, vzbudíte tak ve svém zaměstnanci pocit nejistoty a obavu z budoucnosti.  Je jen otázkou času, kdy půjde o dům dál.

PRACOVNÍ PODMÍNKY

Penězi si můžete „koupit“ svého zaměstnance i jinými způsoby. Je nezbytně nutné, aby měl ke své práci vhodné podmínky, které mu práci ulehčí. Pokud bude moci některé vámi poskytnuté pomůcky k práci využívat i v osobním životě, může získat pocit vlastní důležitosti, potřebnosti a získané důvěry. Jedná se například o firemní notebook, telefon a automobil.

Pracovní prostředí zpříjemní také vhodné doplňky, zázemí, nabídka nápojů zdarma apod.

Vyžaduje-li si to charakter zaměstnání, může zaměstnavatel nabídnout svému zaměstnanci příspěvek na pracovní oděv a obuv.

ZAMĚSTNANECKÉ BENEFITY

Mezi další vyhledávané zaměstnanecké výhody patří stravenky, možnosti dalšího vzdělávání, větší počet dnů dovolené (než ukládá zákon), sick days, příspěvky na rekreace a relaxační procedury, příspěvky na pojištění, firemní školka, třináctý plat a další.

Poslední dobou je vyhledávaná také možnost pružné pracovní doby, případně práce z domova.

NA CO PENÍZE NESTAČÍ

Chcete-li však své zaměstnance skutečně motivovat a získat z nich to nejlepší, co vám mohou nabídnout, musíte se zaměřit na jejich hlubší požadavky a potřeby. Všechny předchozí podpůrné prostředky řešily naplnění potřeb nižšího řádu, vy však musíte směřovat výš.

Zaměstnanec musí vědět, že si jeho práce vážíte a že to, co dělá, má skutečně smysl a význam.

I zde mohou zapůsobit peníze tím, že jeho úspěchy oceníte zvláštní prémií. I přesto se však zaměstnanec může cítit nedoceněným.

Zaměstnanec potřebuje mít zpětnou vazbu, potřebuje být chválen a ubezpečován, že se mu práce podařila, a že si všímáte toho, co vše pro vás dělá. Aby si nepřipadal jako stroj, kterého využíváte k výrobě peněz, požádejte ho o jeho práci a za její vykonání mu poděkujte. Uděláte-li chybu, přiznejte to sobě i svým zaměstnancům. Nikdo není neomylný a nemusíte se obávat o to, že byste v jejich očích nějakým způsobem klesli na hodnotě, právě naopak. Jděte svým zaměstnancům příkladem a před každou kritikou se ubezpečte, že víte, na čí straně chyba je, zda byly požadavky, které jste na daného zaměstnance kladl, reálné.

Nevyřazujte slova jako „prosím“, „děkuji“ a „omlouvám se“ ze svého slovníku! Získáte tak spokojené, obětavé, loajální a výkonné zaměstnance.

Kategorie: Články







blog comments powered by Disqus