Volné pozice/Kariéra | Blog | Pro média | Kontakt | |

Zůstaňte informovaní

Přihlašte se k odběru článků, rozhovorů a novinek od New Wave Service zdarma.

New Wave Service nebude sdílet Váš e-mail s žádnou jinou organizací a umožní Vám kdykoliv se odhlásit.

Jak se pozná dobrý tým?

Aby nám podnikání fungovalo, je dobré mít dobrý tým zaměstnanců. Sestavit a vyladit dobrý tým vyžaduje investovat čas a energii a pochopit, jak vlastně tým lidí, kteří směřují k jednomu cíli, funguje.

Týmy většinou vznikají napříč organizační strukturou firmy, což může znamenat i křížení více pracovních rolí u jednotlivých členů týmu, a spojuje je zaměření na cíl, sdílená vize a domluvená organizační pravidla, včetně pravidel pro fungující tok potřebných informací, i způsob práce.

Tým má určitou strukturu, funkci a společný cíl. A prochází jistou dynamikou, která má minimálně tři základní fáze. Nejprve se tým začíná vytvářet, lidé se adaptují na požadavky a podmínky práce. V další fázi se členové týmu poznávají, vyjasňují si své zájmy, potřeby či aspirace. V tomto okamžiku mezi nimi vznikají a řeší se určité střety, názorová tření, nebo dokonce konflikty. Ale nakonec členové týmu najdou společnou řeč pro to, aby začali skutečně spolupracovat.

Aby se zaměstnanec dobře uplatnil v týmu, je potřeba, aby byl schopný pracovat ve prospěch celku. Ne každý člověk je totiž týmový hráč a ne každý může pracovat v jakémkoliv týmu. Ve struktuře týmu hrají roli nejen jednotlivé profese, které jsou v něm zastoupené, ale také charakteristiky lidí. Vyplatí se vědět, jaká práce komu více sedí a na co je lépe nastavený, protože v tom pak může být pro tým užitečný.

Jak by měl vypadat vyspělý tým?

-       lidé jsou tvůrčí a k práci přistupují aktivně

-       vědí, co mají dělat pro celkový úspěch, nebo na to přijdou

-       starají se i o sebe tak, aby byli spokojení

-       vědí, co mají dělat, i když šéf odejde, a šéfa zároveň respektují

-       dodržují termíny a priority

-       chodí včas

-       rozvíjí se, ptají se, učí se

-       identifikují se se skupinovým cílem a hledají cestu, jak ho dosáhnou

-       navzájem se respektují a znají své styly práce

-       lidé umí komunikovat, řešit neshody a problémy

-       umějí se rozhodnout a akceptují rozhodnutí

-       uzpůsobují si procesy a styl spolupráce pro lepší výsledek

-       používají věcné argumenty

-       mají sebereflexi a umějí dát zpětnou vazbu


Občas se však může v týmu objevit člověk, který tým rozloží. Třeba  perfekcionisté, kteří nedokážou touhu po dokonalosti odsunout stranou, pokud nepodporuje směřování k cíli.  Potíže týmu může způsobit i člověk, který do práce vnáší svá osobní témata, ten, kdo není ochotný dělit se o informace a zásluhy, nebo ten, u kterého se příliš výrazně svářejí různé pracovní role.

Budovat funkční tým tedy pro podnikatele znamená dobře a vědomě promýšlet různé aspekty týmové spolupráce. Měl by týmu dát týmu jistou autonomii – například nechat na něm postupy, jak dosáhne cíle, vzdát se alespoň části kontroly.

Stejně tak pro zaměstnance, který vstupuje do týmu, je užitečné znát svůj osobnostní Zároveň je třeba myslet na to, že tým by měl být tak velký, aby se lidé v něm znali a byli soudržní. Je třeba všechny členy týmu skutečně vtáhnout do práce. Vyplatí se připomínat týmu společné cíle. A nezapomínat, že i když jsou lidé členy týmu, stále mají své osobní potřeby, názory, preference, přednosti či lidské nedostatky, které nutně nemusí být na sto procent kompatibilní.

Kategorie: Články







blog comments powered by Disqus