Volné pozice/Kariéra | Blog | Pro média | Kontakt | |

Zůstaňte informovaní

Přihlašte se k odběru článků, rozhovorů a novinek od New Wave Service zdarma.

New Wave Service nebude sdílet Váš e-mail s žádnou jinou organizací a umožní Vám kdykoliv se odhlásit.

Jak a kde si zařídit živnostenské oprávnění?

Plánujete zahájit podnikání a vybudovat si svoji firmu. Poradíme Vám jak na to. Dozvíte se,  jaké druhy živností vlastně existují a kde najdete jejich seznam a kolik Vás to ze začátku bude stát.

K tomu abyste mohli začít podnikat potřebujete živnostenské oprávnění nebo koncesi.

 V současné době se však prokazujeme zejména tzv. výpisem ze živnostenského rejstříku, a to na základě vydaného živnostenského oprávnění. Koncese- oficiálně se jedná o typ živnostenského oprávnění, celým názvem koncesované živnosti. Pro získání této živnosti je potřeba vždy splnit odbornou způsobilost. O jejím udělení pak rozhoduje příslušný živnostenský úřad.

Druhy živností:

živnost volná – sem patří výrobní či obchodní činnosti, včetně poskytování služeb, pokud nejsou taxativně vymezeny v jiných typech živností. I z toho důvodu se oficiálně předmět podnikání nazývá: Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona. K získání tohoto typu živnosti nepotřebujeme žádnou odbornou způsobilost, ani nepotřebujeme splňovat zvláštní podmínky. Je nutné pouze splnit obecné, základní podmínky pro udělení živnostenského oprávnění. Hradí se správní poplatek ve výši 1.000 Kč, a to za tento předmět podnikání.

- živnosti řemeslné – do tohoto typu živností patří činnosti „řemeslného“ charakteru, kdy kromě všeobecných podmínek je nutné splnit i odbornou způsobilost stanovenou zákonem, a to v závislosti na našem vzdělání či dosažené praxi. Za každou řemeslnou živnost se hradí správní poplatek ve výši 1.000 Kč.

- živnosti vázané – tyto živnosti nalezneme v Příloze č. 2 živnostenského zákona. V uvedeném předpise nalezneme kromě úplného taxativního výčtu těchto živností také požadovanou odbornou způsobilost a případné poznámky. Je tedy nutné kromě všeobecných podmínek také splnit podmínky ke každé živnosti zvlášť. Za každou vázanou živnost je nutné zaplatit správní poplatek ve výši 1.000 Kč.

- živnosti koncesované – jedná se o „speciální“ druh živností, jejichž výčet můžeme najít v Příloze č. 3 živnostenského zákona. Kromě jednotlivých předmětů podnikání zde nalezneme informace o požadované odborné a jiné zvláštní způsobilosti podle § 27 odst. 1 a 2,podmínky, jejichž splnění se vyžaduje podle § 27 odst. 3, orgán státní správy, který se vyjadřuje k žádosti o koncesi a případné poznámky ke každé koncesované živnosti. Za každou takovouto živnost se hradí správní poplatek ve výši 1.000 Kč.

 

Pokud k vašemu podnikání potřebujeme živnostenské oprávnění či koncesi, je potřeba vyplnit tzv. Jednotný registrační formulář (dále jen „JRF“). Existuje jiná verze pro fyzické osoby jiná pro právnické osoby.

 Ukážeme si jak tento formulář vyplnit.
 

ČÁST A – PODNIKATEL

Tato první část je zaměřena výhradně na osobu podnikatele, kdy kromě základních identifikačních údajů také uvádí informace o plánovaném podnikání a jednotlivých živnostenských oprávněních.

1.    Údaje o osobě podnikatele – jinými slovy, identifikace vaší osoby, jako je např. jméno, příjmení či datum narození. Nenechte se zmást položkou „Identifikační číslo“ – toto pole vyplníte pouze v případě, že již máte identifikační číslo přidělené. Pokud toto číslo přidělené nemáte, údaj jednoduše nevyplňujte.

2.    Bydliště- jedná se o trvalý pobyt

3.    Místo podnikání – nejčastějším případem je situace, kdy je adresa bydliště a místa podnikání shodná. Proto je zde rovnou připravené pole s názvem „Místo podnikání trvale shodné s bydlištěm“. Jednoduše zaškrtnete ANO, nebo NE.

4.    Pobyt na území ČR (pro zahraniční osoby)

5.    Předmět podnikání (u živnosti volné vyznačte čísla oborů činnosti na seznamu) – tato část formuláře patří mezi klíčové, neboť sem uvádíte, která živnostenská oprávnění, resp. koncese, pro své podnikání potřebujete. Je dobře si dopředu promyslet a seznámit se s jednotlivými druhy činností. Více o druzích živností a kde najít jejich seznam, se zmíníme v následující kapitole našeho článku.

6.    Provozovna – pokud je živnost provozovaná v provozovně, je nutno ji nahlásit, i když se jedná o stejnou adresu jako je adresa bydliště podnikatele. Jestliže budete mít více provozoven, vypíšete je do samostatné přílohy.

7.    Odpovědný zástupce – v případě, že k provozování své živnosti potřebujete odpovědného zástupce, vyplníte požadované údaje (jméno a příjmení, rodné číslo apod.). Následující části formuláře (body 08 až 11) se již týkají pouze bližší identifikace osoby odpovědného zástupce. Pokud jej ke své živnosti nepotřebujete, tato pole ponecháte volná. Jedná se o tyto položky:

8.    Bydliště odpovědného zástupce

9.    Pobyt odpovědného zástupce na území ČR (pro zahraniční osoby)

10. Datum ustanovení do funkce odpovědného zástupce

11. Ustanovení odpovědného zástupce pro předměty podnikání (vyplní se pořadové číslo předmětu podnikání)

 
Další části formuláře jsou rozděleny do písmen B až H. Jejich vyplnění by nám teoreticky mělo usnadnit registraci našeho podnikání u dalších institucí. Zjednodušeně to funguje tím způsobem, že na tomto formuláři vyplníte údaje pro několik institucí najednou a pracovník živnostenského úřadu, kde formulář odevzdáte, by měl údaje předat dotčeným organizacím státní správy.
 
ČÁST B – OZNÁMENÍ SPRÁVĚ SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ

Díky vyplnění požadovaných údajů do této části formuláře nebudeme muset osobně navštívit příslušnou Českou (okresní) správu sociálního zabezpečení. I když bychom spadali do kategorie těch začínajících podnikatelů, kteří nemusí v prvním roce podnikání hradit zálohy na sociální pojištění, tedy v případě, že naše podnikání bude bráno jako vedlejší zdroj příjmu (např. studenti, invalidní důchodci, maminky na rodičovské dovolené, zaměstnanci), máme ohlašovací povinnost v podobě registrace našeho podnikání k této instituci.
 
Zároveň máme možnost se zde přihlásit k dobrovolné účasti na nemocenském pojištění nebo účasti na důchodovém spoření. Nezapomeneme uvést datum, odkdy tuto registraci požadujeme.

ČÁST C – OZNÁMENÍ ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNĚ

Ani naši zdravotní pojišťovnu nebudeme muset osobně navštívit, pokud jí zahájení našeho podnikání nahlásíme vyplněním této části JRF. Pro tyto potřeby je důležité vyplnit jak název naší zdravotní pojišťovny, tak i její kód, číslo bankovního účtu a výši zálohy v korunách.

ČÁST D – OZNÁMENÍ PRACOVNÍHO MÍSTA

Tuto sekci vyplníme v případě, že si přejeme nahlásit volné pracovní místo na místní pobočku úřadu práce.

ČÁST E – VYBERTE ÚŘADY, VŮČI KTERÝM JE PODÁNÍ ČINĚNO

I když jste vyplnili výše uvedené údaje do některých (nebo všech) částí, je nutné v této části vybrat úřady, u kterých si přejete zaregistrovat. Také je důležité neopomenout uvést počet příloh, které pro jednotlivé instituce přikládáte. Mezi přílohy mohou patřit např. „Provozovny“, „Odpovědný zástupce“, plné moci, doklady o dosažené kvalifikaci apod.

ČÁST F – ADRESA PRO DORUČOVÁNÍ

Pokud si přejete, aby jednotlivá oznámení, dopisy či jiné dokumenty byly doručovány na jinou adresu, než kterou jste uvedli v ČÁSTI A, pak toto pole vyplňte. V ostatních případech tuto část nevyplňujte.

ČÁST G – DOPLŇUJÍCÍ ÚDAJE

Tato část není povinná, ale její vyplnění urychlí komunikaci s jednotlivými úřady a institucemi. Můžete sem uvést telefon, datovou schránku či e-mail.
 
Na závěr nezapomeňte JRF podepsat. Takto vyplněný formulář pak odevzdáte na příslušném živnostenském úřadě / odboru.

Nezapomeňte na registraci na finančním úřadě

Možná si říkáte, zda jsme neopomněli ve výše uvedeném JRF zmínit možnost požádat také o daňovou registraci u námi příslušného finančního úřadu. V této souvislosti je nutné zmínit jednu změnu oproti předchozím letům. V minulých verzích JRF bylo možné požádat také o daňovou registraci. Nicméně aktuální verze JRF již tuto možnost nenabízí.
 
Jak je uvedeno i na stránkách Ministerstva obchodu a průmyslu, „podávat přihlášky k daňové registraci a oznamovat změny registračních údajů na živnostenských úřadech lze pouze na tiskopisech vydaných Ministerstvem financí. 
Konkrétně se jedná o následující tiskopisy:

Přihláška k registraci pro fyzické osoby

- Přihláška k registraci pro právnické osoby

- Přihláška k registraci k dani z přidané hodnoty

- Přihláška k registraci pro plátcovy pokladny

- Příloha k přihlášce k registraci – Odštěpné závody a provozovny

- Příloha k přihlášce k registraci – Vlastníci právnické osoby, která má sídlo v zahraničí, ale skutečné místo vedení v ČR

- Oznámení o změně registračních údajů

- Žádost o zrušení registrace

 
Chcete-li mít formuláře vyplněny bezchybně, v pořádku, v klidu a včas, neváhejte se na nás obrátit http://www.newwaveservice.cz/objednavka-ucetnich-sluzeb.

 
 

Kategorie: Články







blog comments powered by Disqus