Volné pozice/Kariéra | Blog | Pro média | Kontakt | |

Zůstaňte informovaní

Přihlašte se k odběru článků, rozhovorů a novinek od New Wave Service zdarma.

New Wave Service nebude sdílet Váš e-mail s žádnou jinou organizací a umožní Vám kdykoliv se odhlásit.

Jak psát úspěšné náborové inzeráty

  • 0

Napsat dobrý pracovní inzerát, který zaujme vhodné kandidáty, není vůbec lehká disciplína. Jedná se o vtěsnání maxima informací do minima znaků. Není zde proto prostor na nějaké barvité popisy a květnatá slovní spojení. Pojďme se tedy podívat, jak by takový inzerát měl v ideálním případě vypadat.

Nejlepší volbou pro inzerát je strukturovaná forma. Pro kandidáta je přehledná a šetří tím jeho čas při pročítání se záplavou pracovních nabídek.

Správný inzerát by měl hned na začátku obsahovat krátké představení firmy. Kým jsou a čím se zabývají. Z vlastní zkušenosti vím, že na inzeráty, které toto neobsahují, ve většině případů neodpovídám. Jistě bych si mohla informace o dané firmě vygooglit, většina uchazečů ale toto neudělá.

První předpoklad pro napsání úspěšného inzerátu je znalost konkrétní pozice. K tomu většině náborových pracovníků postačí job description. Je ale velkou chybou tento popis použít jako text inzerátu. Jedná se o interní dokument psaný velmi strohou formou. Není na něm nic, co by mohlo uchazeče zaujmout. Je lepší psát o tom, na jakých zajímavých projektech bude pracovat, proč má uchazeč dát přednost právě Vaší firmě před jinou.

Opravdu dobrý náborový pracovník mluví s lidmi na dané pozici. Udělá si tak lepší představu o cílové skupině, která se o zaměstnání může ucházet (např. svobodný, do 30 let, muž). Je dobré snažit se zjistit, co takoví lidé chtějí. Ptát se, co je pro ně důležité, podle čeho se rozhodovali v době, kdy hledali zaměstnání, …

 Jaké nejčastější chyby se v inzerátech vyskytují? Jak už jsem předeslala, je to rozhodně neosobní přístup bez jakýchkoli emocí. Tomu pocitu může přispívat i užívání trpného rodu (Přihláška na pozici XY byla přijata.) a infinitivů (kontrolovat e-mail, získávat klienty). Buďte lidští a mluvte k lidem. Snažte se oslovit uchazeče přímo. Lepší než „Uchazeč bude testovat nové aplikace.“, je formulace „Budeš/budete testovat nové aplikace.“.

Tím se dostávám k další problematice. Vykání, nebo tykání? Na to rozhodně neexistuje jednoznačná odpověď. Hodně záleží na povaze konkrétní firmy a na jejich cílové skupině. Tykání v inzerátu hledající zaměstnance banky považuji za zcela nepřijatelné, ale například v reklamce je naprosto v pořádku. Pokud ale už zvolíte vykání, nebo tykání, je potřeba jej dodržet pro všechny nabízené pozice. Rozhodně velmi špatně působí vykání manažerům, ale tykání zaměstnancům na nižších postech.

Chybou je i užívání otřepaných a nicneříkajících frází. Uchazeč ve většině případů neví, co si představit pod odpovídajícím platovým ohodnocením a mladý dynamický kolektiv také není zárukou dobrého pracovního místa. Lepší je rozhodně nabízet konkrétní věci, jako například služební telefon nebo notebook, benefity jako týden dovolené navíc apod.

Požadavky na uchazeče by měly taktéž být spíše konkrétní ve smyslu dosaženého vzdělání, jazykových schopností, případně pracovních zkušeností. Požadovat v inzerátu loajalitu, spolehlivost je absolutně zbytečné, jelikož se na základě toho nevhodný uchazeč jistě sám neodfiltruje. Ve spoustě inzerátů jsem také viděla v požadavcích odolnost vůči stresu a nemyslím si, že tudy vede cesta. Pod tímto požadavkem si potenciální zaměstnanec vždycky představí to nejhorší.

Dalším předpokladem je srozumitelnost. Nepoužívejte zbytečně anglické názvy pozic tam, kde se nejedná o mezinárodní firmu. Prosté označení prodavačka je rozhodně lepší než Sales assistant, o nabízené pozici sdělí víc a nepůsobí dojmem, že si Vaše firma hraje na něco, čí není. Odborné termíny v textu inzerátu používejte jen v případě, že jsou v dané profesi běžně užívány. Nenuťte uchazeče dohledávat si význam slov.

Méně v tomto případě rozhodně znamená více. Požadujte jen to, co je k nabízené pozici nezbytně nutné. Je totiž naprosto zbytečné požadovat například znalost angličtiny po někom, kdo se s ní vlastně po celou dobu v zaměstnání nepotká.

A jako poslední bod uvedu jedno velmi důležité pravidlo. Dbejte na správný pravopis. Není ostudou nechat po sobě text inzerátu přečíst někým dalším. Ba naopak. Nezúčastněná osoba Vám může podat zpětnou vazbu, jak celý inzerát působí a pomoct Vám odstranit některé nedostatky.

Kategorie: Články







blog comments powered by Disqus