Volné pozice/Kariéra | Blog | Pro média | Kontakt | |

Zůstaňte informovaní

Přihlašte se k odběru článků, rozhovorů a novinek od New Wave Service zdarma.

New Wave Service nebude sdílet Váš e-mail s žádnou jinou organizací a umožní Vám kdykoliv se odhlásit.

K čemu slouží elektronický podpis?

V dnešním článku si ukážeme, k čemu slouží elektronický podpis a různé druhy certifikátů.

Elektronický podpis, zaručený elektronický podpis či digitální podpis jsou nesprávné výrazy prokvalifikovaný certifikát. Jedná se o specifická data, která v počítači nahrazují vlastnoruční ověřený podpis fyzické osoby.

Zákon rozlišuje elektronický podpis, který identifikuje fyzickou osobu, a elektronickou značku, kterou se prokazuje právnická osoba.
 
Vedle kvalifikovaného certifikátu se ještě můžeme setkat s komerčním certifikátem, který je však určen pro konkrétní osoby a řeší například bezpečné přihlašování jako je např.  certifikát získaný od banky pro přístup k elektronickému bankovnictví.
 
Na rozdíl od kvalifikovaného certifikátu není komerční certifikát automaticky uznáván úřady státní správy. Na jeho použití se musí komunikující strany dohodnout .

 Kvalifikovaný certifikát může být velkým pomocníkem hlavně podnikatelům –fyzickým osobám, kteří nepoužívají datovou schránku. U právnických osob, které mají datovou schránku zřízenou automaticky při vzniku, je kvalifikovaný certifikát potřebný pouze tam, kde má například společnost s ručením omezeným více jednatelů. Pak i dokumenty zasílané datovou schránkou je dobré opatřit kvalifikovaným certifikátem konkrétního jednatele.

 
Praktické využití se nabízí již ze samotné definice kvalifikovaného certifikátu uvedené výše – vlastnoruční ověřený podpis:
                 -E-mailová komunikace

Při e-mailové komunikaci můžeme maily pomocí kvalifikovaného certifikátu  podepisovat, ale také šifrovat. Odeslaný podepsaný e-mail má pak příznak podepsání.
 
                -Podání daňových přiznání přes portál EPO

Různé druhy daňových přiznání můžeme někdy i musíme podat elektronicky. K tomu slouží buď datová schránka, prostřednictvím které se zasílají přiznání jako soubory v dané struktuře (formát souborů XML), nebo portál Finanční správy ČR zvaný EPO.
 
Na portálu EPO můžeme příslušné daňové přiznání přímo vyplnit. Pokud přiznání zpracováváme v jiném externím software , můžeme toto přiznání pro kontrolu a odeslání načíst prostřednictvím vygenerovaného XML souboru do portálu EPO. Po kontrole chyb můžeme odeslat. K podpisu přiznání můžeme použít kvalifikovaný certifikát.
 
               -Elektronický podpis PDF dokumentů

Využijeme například k podpisu smluv či jiných dokumentů. Takto podepsaný dokument má stejnou váhu jako dokument podepsaný ověřeným podpisem.
 
Další příklady možností využití kvalifikovaného certifikátu:

-       podání přehledu o příjmech a výdajích OSVČ,

-       podání přihlášky a odhlášky k nemocenskému pojištění,

-       při elektronické komunikaci se státní správou,

-       při elektronické komunikaci s krajskými a městskými úřady,

-       při elektronické komunikaci se zdravotními pojišťovnami,

-       podání žádosti o sociální dávky,

-       podávání žádostí o dotace EU,

-       při podepisování faktur.

A jak můžeme certifikát získat? Certifikáty můžeme získat u poskytovatelů certifikačních služeb. Kvalifikovaný certifikát, který jako jediný může sloužit pro komunikaci se státní správou, však mohou poskytnout pouze akreditované certifikační autority. V rámci akreditace musí tyto autority, oproti ostatním poskytovatelům certifikačních služeb, splňovat přísná kritéria, zejména v oblasti ochrany osobních údajů.
 
Akreditované certifikační autority jsou v současné době tři:

-       První certifikační autorita, a. s.

-       Česká pošta, s. p.

-       eIdentity a. s.

Kategorie: Články







blog comments powered by Disqus