Volné pozice/Kariéra | Blog | Pro média | Kontakt | |

Zůstaňte informovaní

Přihlašte se k odběru článků, rozhovorů a novinek od New Wave Service zdarma.

New Wave Service nebude sdílet Váš e-mail s žádnou jinou organizací a umožní Vám kdykoliv se odhlásit.

Nejčastější chyby v kontrolním hlášení

Od ledna 2016 přibylo plátcům DPH nová povinnost a to je zpracování a podávání kontrolního hlášení. V dnešním článku si ukážeme nejčastější chyby, které se v hlášení dělají.

Mezi nejčastější chyby patří

-          Číslo dokladu

Problémy působí čísla dokladů u platebních a splátkových kalendářů. Datum uskutečnění zdanitelného plnění (dále jen „DUZP“) – nejčastěji se zaměňuje s datem přijetí dokladu, nebo s datem zaúčtování.

-          DIČ

stává se, že se neuvede DIČ žádné, nebo neplatné


Výše uvedené chyby jsou spíše administrativního charakteru, který by mohl pomoci odstranit koncept QR Faktura. Tento koncept navrhla a představila Komora daňových poradců ČR. Koncept vychází z QR kódu, který by se tiskl na faktury. V QR kódu by byly obsaženy všechny základní údaje z hlavičky faktury, jako číslo dokladu, DUZP, datum vystavení dokladu a podobně.
 
Příjemce faktury by QR kód načetl přímo do svého účetního systému. Tím by bylo zaručeno, že základní údaje z hlavičky faktury, které se načítají také do KH, by byly shodné jak u dodavatele, tak u odběratele.
 

 Další administrativní chybou jsou faktury v cizí měně. Pro účely DPH a KH samozřejmě přepočtená kurzem České národní banky na koruny. Jedna ze stran však do KH omylem zanesla údaje v cizí měně. Logicky pak při párování vyšel rozdíl v částkách.

Dále se objevují chyby, které možná ani nejsou chybami, ale záměrným jednáním. Nikoliv však jednáním, které sleduje daňový únik nebo podvod, ale jednáním za účelem získání jiné výhody.
 
Jedná se o nákupy přes internet v e-shopech. U těchto typů obchodů platí jiná pravidla pro konečné spotřebitele a jiná pro podnikatele. Rozdíly jsou hlavně v délce záruky, v délce zákonné lhůty pro vrácení zboží, a pak také v možnosti reklamace zboží. Díky tomu se pak setkáváme s tím, že zákazník si zboží objedná tzv. na rodné číslo a následně si ze zakoupeného zboží uplatní DPH.
 
Pokud se jedná o doklad nad 10.000 Kč, je problém na světě. Prodejce v domnění, že prodává konečnému spotřebiteli, uvede doklad do oddílu A. 5. (hromadný oddíl). Zákazník pak uvede konkrétní doklad do oddílu B. 2. Ke spárování logicky nemůže dojít a následuje výzva.

Jak k chybám a nedostatkům přistupují správci daně? Reagují různými způsoby. Podle očekávání by měli využívat zvláštního ustanovení zákona o DPH a na pochybnosti reagovat výzvou jak k dodavateli, tak k odběrateli.

V praxi ale spíše převládá neformální komunikace, kdy správci daně oslovují daňové subjekty buď telefonicky, nebo e-mailem. Toto neformální jednání není v rozporu s daňovým řádem. 
 

Kategorie: Články







blog comments powered by Disqus