Volné pozice/Kariéra | Blog | Pro média | Kontakt | |

Zůstaňte informovaní

Přihlašte se k odběru článků, rozhovorů a novinek od New Wave Service zdarma.

New Wave Service nebude sdílet Váš e-mail s žádnou jinou organizací a umožní Vám kdykoliv se odhlásit.

Jak se připravit na EET

Víte co vše je nutné zařídit, abyste jako podnikatelé mohli elektronicky evidovat tržby?

1. Zjistěte si, zda máte povinnost evidovat tržby

Povinnost evidovat tržby má podnikatel, který přijímá „evidované tržby“. Evidovanou tržbou je platba v hotovosti, platební kartou nebo jiným obdobným způsobem, která zahrnuje příjem z podnikání a nevztahuje se na ni výjimka. Evidenci tržeb naopak nepodléhají platby realizované přímo převodem z účtu na účet nebo inkasem.


2. Ověřte si, odkdy máte povinnost evidovat

Evidence tržeb bude spuštěna postupně, ve čtyřech fázích. Podnikatel vyhodnotí, z jaké činnosti mu tržby plynou a zařadí danou činnost do příslušné fáze podle klasifikace NACE.

Fáze zavedení EET:

-1. fáze (od 1. 12. 2016) – stravovací a ubytovací služby,

-2. fáze (od 1. 3. 2017) – maloobchod a velkoobchod,

-3. fáze (od 1. 3. 2018) – ostatní činnosti, které nejsou v 1., 2. nebo 4. fázi – zahrnuje všechny ostatní NACE neuvedené v jiných fázích (např. taxislužba, podnikatelé ve výrobě, silniční nákladní doprava, železniční osobní doprava meziměstská, svobodná povolání – lékaři, právníci, veterináři atd.)

-4. fáze (od 1. 6. 2018) – vybraná řemesla a výrobní činnost (např. výroba textilií, oděvů či nábytku, elektrikáři, obkladači, malíři, pokrývači, opraváři počítačů, kadeřnice, maséři atd.).


3. Zjistěte si, zda se vás týká evidování tržeb ve „ zjednodušeném režimu“

Vedle běžného režimu, který spočívá v zasílání údajů o evidované tržbě on-line, umožňuje zákon o evidenci tržeb evidovat některé tržby ve zjednodušeném režimu off-line. To znamená zasílat údaje o evidované tržbě správci daně nejpozději do 5 dnů od uskutečnění (přijetí) evidované tržby.

 Ve zjednodušeném režimu může podnikatel evidovat tržby na základě zákona, nařízení vlády nebo povolení správce daně. Nejčastěji se bude jednat o situace, kdy podnikatel nemá k dispozici v místě uskutečnění tržby dostatečné internetové připojení.
 
Postup fungování zjednodušeného režimu evidence tržeb:

-Podnikatel prostřednictvím pokladního zařízení (pokladna, PC, tablet, mobil s tiskárnou atp.)vystaví účtenku bez fiskálního identifikačního kódu a uloží datovou zprávu o tržbě do paměti.

-Do pěti dnů zajistí podnikatel odeslání datových zpráv o tržbách do systému Finanční správy.

-Finanční správa ze systému zašle potvrzení k přijatým datovým zprávám.

-Evidenci dané tržby si zákazník může ověřit prostřednictvím webové aplikace Finanční správy.


4. Pořiďte si nezbytné vybavení pro evidenci

K tomu, aby podnikatel mohl elektronicky evidovat tržby, si bude moci zvolit zařízení odpovídající jeho podnikatelské činnosti (např. pokladna, pokladní zařízení, ale i třeba starší počítač, tablet nebo mobilní telefon propojený s tiskárnou). Zařízení musí být technicky vybaveno tak, aby odeslalo prostřednictvím internetu požadované údaje o evidované tržbě serveru Finanční správy a vystavilo účtenku zákazníkovi.

Podnikatel (fyzická osoba) si bude moci odečíst jednorázovou slevu na dani za rok (resp. zdaňovací období), ve kterém poprvé zaeviduje tržbu, kterou měl podle zákona o evidenci tržeb povinnost evidovat. Mimořádná sleva na dani z příjmů činí 5 000 Kč, nejvýše však do částky kladného rozdílu mezi 15 % dílčího základu daně ze samostatné činnosti a základní slevy na poplatníka.


5. Zařiďte si přístup na portál e-tržby a certifikát

Před zahájením evidence tržeb podnikatel požádá Finanční správu o autentizační údaje, které mu umožní přihlášení na portál správce daně. Údaje jsou primárně tvořeny uživatelským jménem a heslem. Pro vyšší stupeň zabezpečení se počítá i s možností rozšíření o kód zasílaný SMS na uvedené telefonní číslo.

Po přihlášení si podnikatel na portále zaeviduje své provozovny, ve kterých vykonává činnosti, z nichž plynou evidované tržby. Jde nejen o klasickou kamennou provozovnu, ale i o mobilní provozovny, nebo internetové stránky, jejichž prostřednictvím podnikatel nabízí své zboží či služby.
 
Dále si vygeneruje certifikát, který poté nainstaluje do svého pokladního zařízení (prostřednictvím certifikátu systém identifikuje podnikatele, který mu datovou zprávu posílá). Podnikatel může mít jeden certifikát pro všechna svá pokladní zařízení nebo využít více certifikátů a mít např. certifikát pro každou svou provozovnu nebo pro každé své pokladní zařízení.
  

Kategorie: Články







blog comments powered by Disqus