Volné pozice/Kariéra | Blog | Pro média | Kontakt | |

Zůstaňte informovaní

Přihlašte se k odběru článků, rozhovorů a novinek od New Wave Service zdarma.

New Wave Service nebude sdílet Váš e-mail s žádnou jinou organizací a umožní Vám kdykoliv se odhlásit.

E-shopy: úprava obchodních podmínek dle novely zákona o ochraně spotřebitele

Do začátku května musejí mít všechny e-shopy upraveny obchodní podmínky dle novely zákona o ochraně spotřebitele. Novinkou totiž je, že musí zákazníky informovat o možnosti mimosoudního řešení sporů (ADR), které ve většině případů zastřešuje Česká obchodní inspekce, a také možnosti ODR. Při nesplnění zmíněné povinnosti hrozí obchodníkům pokuta až 1 milion korun. Novela zákona o ochraně spotřebitele nabyla účinnosti začátkem února. Mimo jiné zavedla možnost řešit spotřebitelské spory mimosoudní cestou, tzv. ADR – Alternative Dispute Resolution. Lidé se tak mohou obracet na Českou obchodní inspekci, která je obecným subjektem mimosoudního řešení sporů, dále i na profesní komory s povinným členstvím nebo spotřebitelské organizace s povolením ministerstva průmyslu a obchodu. Jde o Finančního arbitra, Český telekomunikační úřad a Energetický regulační úřad.

Zavedením ADR vzniklo obchodníkům několik povinností. Mezi ty lze zařadit především informační povinnost. Dle § 14 zákona o ochraně spotřebitele je podnikatel povinen zákazníka informovat jasným, srozumitelným a snadno dostupným způsobem o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, který je pro daný typ nabízeného, prodávaného, poskytovaného nebo zprostředkovaného výrobku nebo služby věcně příslušný. V případě, že prodávající provozuje internetové stránky, uvádí tyto informace i na svých internetových stránkách. Na úpravu těchto podmínek zbývají cca poslední dva týdny.

Další specifické povinnosti ukládá e-shopům Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č.524/2013 o řešení spotřebitelských sporů on-line. Spory mezi e-shopy a spotřebiteli lze nově řešit za pomoci internetové platformy ODR. Ta umožňuje spotřebitelům a obchodníkům urovnat jejich spory online pouhým kliknutím myši, jak v případě tuzemských, tak přeshraničních sporů. O této skutečnosti musejí e-shopy informovat.

Při mimosoudním řešení sporů Českou obchodní inspekcí se jedná o tzv. konciliaci. Během té pracovník inspekce vede strany k urovnání sporu jako nezávislý prostředník, který jim je případně nápomocen radou a názorem. Ve sporu ovšem sám nerozhoduje. Postupy ČOI nenahrazují soudní řízení a spotřebitele ani obchodníky nezbavují jejich práva obrátit se pro zjednávání nápravy na soudy.

 

Kategorie: Články







blog comments powered by Disqus