Volné pozice/Kariéra | Blog | Pro média | Kontakt | |

Zůstaňte informovaní

Přihlašte se k odběru článků, rozhovorů a novinek od New Wave Service zdarma.

New Wave Service nebude sdílet Váš e-mail s žádnou jinou organizací a umožní Vám kdykoliv se odhlásit.

Od příštího roku bude možné platit daně kartou

  • 0

Ministerstvo financí a Generální finanční ředitelství začínají obnovovat projekt bezplatných daňových složenek. Speciální složenkou bylo možné platit daně až do konce roku 2010, poté ji tehdejší ministr financí Miroslav Kalousek zrušil s tím, že stát díky tomu ušetří zhruba 47 milionů korun ročně, jelikož už nebude České poště proplácet náklady za převod peněz. V zásadě se ale jednalo o velmi oblíbenou službu, kterou lidé využívali především pro platby daní z nemovitostí.

Tento projekt, který zavedl bývalý ministr financí a současný premiér Bohuslav Sobotka, se vrací především kvůli tomu, že loni na podzim došlo ve Finanční správě k výrazné redukci. Od 1. září totiž přestalo fungovat 103 pokladních míst v neokresních územních pracovištích finančních úřadů. Některým lidem se proto možnost zaplatit daň hotovostí vzdálila na desítky kilometrů.

Jako příklad této velmi špatné dostupnosti pokladních míst může být obec Strašín v okrese Klatovy. Jejím obyvatelům se dispozice pokladny na pracovišti finančního úřadu v Klatovech vzdálila na 63 kilometrů. Pokud by obyvatel obce jel do Klatov autobusem, což vyžaduje jeden přestup, stráví cestou tam a zpět 5 hodin. Přitom je přímo ve Strašíně pobočka České pošty, která začne od měsíce března přijímat daňové složenky bezplatně. Takto lidé ušetří nejen čas, ale i peníze a navíc budou mít možnost daň přijít zaplatit od pondělí do pátku denně. Pokladny územních pracovišť finančních úřadů jsou totiž mimo jiné standardně otevřeny pouze dva dny v týdnu a v tomto nemají šanci konkurovat otevírací době a klientským podmínkám poštovních poboček.

Tyto složenky vychází vstříc obzvláště lidem, kteří nepoužívají internetové bankovnictví. Jejich počet sice postupně klesá, ovšem i přesto v posledních letech platilo daně hotově až 1,4 milionu lidí. Finanční správa se proto snaží lidem plnění jejich daňových povinností usnadnit. Bezplatná daňová složenka bude od 1. března standardně k dispozici na všech pobočkách České pošty a jejím prostřednictvím budou moci občané – fyzické osoby (ne právnické osoby) zaplatit daň z nemovitých věcí, daň z nabytí nemovitých věcí (popřípadě daň z převodu nemovitostí a daň z příjmů fyzických osob podávajících přiznání. Jedná se tedy o obrovské usnadnění platby těchto daní pro ty, kteří chodí raději platit do pokladen finančních úřadů. Těch je ale v ČR momentálně pouze 98 a často se špatnou územní dostupností. Síť poboček České pošty je ale nesrovnatelně širší (zahrnuje přes 3200 míst).

Navíc na sebe stát bere úhradu platební transakce. Pro občany, kteří museli při platbě daní složenkou poště zaplatit 29 korun, bude služba zcela zdarma. A nakonec ušetří i stát. Finanční správu dnes přijde příjem a převod jedné platby na příslušný účet státu na 42,50 korun, České poště bude ale od března za stejnou transakci platit necelou polovinu, přesně 18,50 kč. Práce s hotovostí je pro stát velmi drahá, a to zejména proto, že k hromadným platbám dochází jen ve dvou měsících v roce. V březnu při platbách daní z příjmu a pak v květnu, když lidé platí daně z nemovitosti. Po zbytek roku jsou pokladny prakticky bez provozu a stát tak na tomto tratí. I z toho důvodu se ČR řadí k jedním z posledních evropských států, kde je toto placení daní v hotovosti umožněno.  Naopak ve skandinávských zemích hotovostní platby vůbec neumožňují. Žádná omezení co se týče příjmu hotovosti na těchto pokladnách finančních úřadů se zatím nechystají.

Kromě možnosti bezplatné platby složenkou je možné daně uhradit i formou přímého převodu příkazem z účtu. U některých bank ale peníze odchází s poplatkem za transakci. Dalšími možnostmi jsou příkaz na pobočce banky nebo úhrada daně přímo na pokladně finančního úřadu. Jako alternativu nejčastějšího hotovostního placení, tedy úhrady daně z nemovitých věcí, nabízí Finanční správa od ledna tohoto roku také variantu placení prostřednictvím Soustředěné inkasní platby obyvatelstva (SIPO). Zájemci o tento způsob placení tak museli do konce ledna svému správci daně odevzdat Oznámení o placení daně z nemovitých věcí prostřednictvím SIPO spolu se spojovacím číslem SIPO.

I letos budou pracovníci finančních úřadů před koncem termínu pro vyřízení daně z příjmu vyjíždět přímo do obcí, a to do těch, kde došlo ke zrušení pobočky. Od začátku příštího roku by pak měla přibýt ještě možnost platby daně kartou. Toto by mělo být součástí řádné novely daňového řádu, která vstoupí v platnost 1. ledna 2017.  Zatím ale není jasné, zda bude částka placená kartou limitována nějakým stropem, nebo kdo ponese náklady spojené s platbou. Prostřednictvím karty by mělo být možné platit nejen daně a celní poplatky, ale také soudní a správní poplatky a pokuty v rámci blokových řízení.

Kategorie: Články







blog comments powered by Disqus