Přihlašte se k odběru článků, rozhovorů a novinek od New Wave Service zdarma.
New Wave Service nebude sdílet Váš e-mail s žádnou jinou organizací a umožní Vám kdykoliv se odhlásit.
Profesní vzdělávání dospělých a jeho formy
Dnes si povíme něco o profesním vzdělávání dospělých a jeho formách. Jedná se o vzdělávání během aktivního pracovního života, po skončení přípravy na povolání v klasickém školském systému. Profesní vzdělávání rozšiřuje, prohlubuje a zvyšuje profesní kompetence a kvalifikaci, odbornou způsobilost či zajišťuje rekvalifikaci.
Formy profesního vzdělávání jsou především:
A) konference:
krátkodobé (dvoudenní) shromáždění skupiny lidí se společným zájmem zaměřené na společné pracovní téma či problém. Konference poskytuje čerstvé informace v určitém oboru, zodpovídají se otázky, je zaměřena především na předávání informací na úkor diskuse.
B) workshop:
jedná se o skupinové řešení problémů nebo studijní soustředění. Řeší dílčí problémy, určitou obdobou je panelové diskuze. Téma a obsah workshopu je zadáno předem.
C) sympozium:
Jedná se o kolektivní vzdělávací činnost založenou na diskuzi o vědeckém problému na vysoké odborné úrovni. Několik odborníků stejného oboru s odlišnými názory přednese své názory posluchačům. Účastníci mají připraveny referáty a diskuzní příspěvky, kladou otázky a připomínky k objasnění různých problémů, např. eutanazie, zákon o interrupcích, atp.
D) školení:
Jde o systematické a odborné vzdělávání dospělých. Může jít o školení krátkodobé nebo dlouhodobé, internátní, víkendové, hromadné,….
cyklické: osvojení, prohloubení všeobecných i specifických vědomostí a dovedností pracovníků s ohledem na specifické požadavky dané profese nebo funkce.
účelové: poskytování, doplňování poznatků, dovedností k okamžitému výkonu práce v dané oblasti.
doškolování = účelové školení v krátkodobém kurzu, doplnění vědomostí a dovedností před nástupem do zaměstnání.
přeškolování = upevnění, získávání vědomostí a dovedností pracovníků ve specializovaném okruhu poznatků, kdy jsou dosavadní vědomosti nahrazeny čerstvými.
zaškolování = vzdělávací a adaptační forma vzdělávání, příprava pracovníků k výkonu technologicky jednoduchého povolání s používáním jednoduchých pomůcek
E) kaskádové vzdělávání:
Jedná se o podnikové vzdělávání při technologických a organizačních změnách, kdy je nutné v krátkém čase proškolit velké množství pracovníků. Školení probíhá „shora dolů“, to znamená, že nadřazený pracovník je zaškolen a poté on zaškolí podřízené.
F) koučink:
Jde o vzdělávání na pracovišti při pracovním výkonu, kdy je činnost pracovníka usměrňována určeným konzultantem. Výhodou je soustavné informování o hodnocení činnosti, nevýhodou nesystematičnost, tlak, obsah vzdělávání nepostihuje profesi v plné šíři.
G) stáž:
Jedná se o individuální či skupinové vzdělávání mimo podnik, kdy je pracovník vyslán na studijní nebo studijně – pracovní pobyt v cizí organizaci. Většinou jde o firmy dodavatelské. Stáž je zaměřena na úzký okruh problémů a předpokládá předběžnou přípravu stážisty, který se podílí na činnosti a tím získává přímé zkušenosti a poznatky. Stáže mohou být i zahraniční.
H) výměna zkušeností:
Jde o výměnu zkušeností dvou pracovníků rozdílného pracoviště stejného oboru. Ti si na pracovišti partnera s lepšími výsledky vyměňují zkušenosti. Obsahem je srovnávání metod, organizace práce a dosahovaných výsledků, často se spojuje s exkurzí například do zahraniční firmy.
Autor: Markéta Dostalíková