Volné pozice/Kariéra | Blog | Pro média | Kontakt | |

Zůstaňte informovaní

Přihlašte se k odběru článků, rozhovorů a novinek od New Wave Service zdarma.

New Wave Service nebude sdílet Váš e-mail s žádnou jinou organizací a umožní Vám kdykoliv se odhlásit.

Profesní vzdělávání dospělých a jeho formy

  • 0

Profesní vzdělávání dospělých a jeho formy

Dnes si povíme něco o profesním vzdělávání dospělých a jeho formách. Jedná se o vzdělávání během aktivního pracovního života, po skončení přípravy na povolání v klasickém školském systému. Profesní vzdělávání rozšiřuje, prohlubuje a zvyšuje profesní kompetence a kvalifikaci, odbornou způsobilost či zajišťuje rekvalifikaci.

Formy profesního vzdělávání jsou především:

A) konference:

krátkodobé (dvoudenní) shromáždění skupiny lidí se společným zájmem zaměřené na společné pracovní téma či problém. Konference poskytuje čerstvé informace v určitém oboru, zodpovídají se otázky, je zaměřena především na předávání informací na úkor diskuse.

B) workshop:

jedná se o skupinové řešení problémů nebo studijní soustředění.  Řeší dílčí problémy, určitou obdobou je panelové diskuze. Téma a obsah workshopu je zadáno předem.

C) sympozium:

Jedná se o kolektivní vzdělávací činnost založenou na diskuzi o vědeckém problému na vysoké odborné úrovni. Několik odborníků stejného oboru s odlišnými názory přednese své názory posluchačům. Účastníci mají připraveny referáty a diskuzní příspěvky, kladou otázky a připomínky k objasnění různých problémů, např. eutanazie, zákon o interrupcích, atp.

D) školení:

Jde o systematické a odborné vzdělávání dospělých. Může jít o školení krátkodobé nebo dlouhodobé, internátní, víkendové, hromadné,….

cyklické: osvojení, prohloubení všeobecných i specifických vědomostí a dovedností pracovníků s ohledem na specifické požadavky dané profese nebo funkce.

účelové: poskytování, doplňování poznatků, dovedností k okamžitému výkonu práce v dané oblasti.

doškolování = účelové školení v krátkodobém kurzu, doplnění vědomostí a dovedností před nástupem do zaměstnání.

přeškolování = upevnění, získávání vědomostí a dovedností pracovníků ve specializovaném okruhu poznatků, kdy jsou dosavadní vědomosti nahrazeny čerstvými.

zaškolování = vzdělávací a adaptační forma vzdělávání, příprava pracovníků k výkonu technologicky jednoduchého povolání s používáním jednoduchých pomůcek

E) kaskádové vzdělávání:

Jedná se o podnikové vzdělávání při technologických a organizačních změnách, kdy je nutné v krátkém čase proškolit velké množství pracovníků. Školení probíhá „shora dolů“, to znamená, že nadřazený pracovník je zaškolen a poté on zaškolí podřízené.

F) koučink:

Jde o vzdělávání na pracovišti při pracovním výkonu, kdy je činnost pracovníka usměrňována určeným konzultantem. Výhodou je soustavné informování o hodnocení činnosti, nevýhodou nesystematičnost, tlak, obsah vzdělávání nepostihuje profesi v plné šíři.

G) stáž:

Jedná se o individuální či skupinové vzdělávání mimo podnik, kdy je pracovník vyslán na studijní nebo studijně – pracovní pobyt v cizí organizaci. Většinou jde o firmy dodavatelské. Stáž je zaměřena na úzký okruh problémů a předpokládá předběžnou přípravu stážisty, který se podílí na činnosti a tím získává přímé zkušenosti a poznatky. Stáže mohou být i zahraniční.

H) výměna zkušeností:

Jde o výměnu zkušeností dvou pracovníků rozdílného pracoviště stejného oboru. Ti si na pracovišti partnera s lepšími výsledky vyměňují zkušenosti. Obsahem je srovnávání metod, organizace práce a dosahovaných výsledků, často se spojuje s exkurzí například do zahraniční firmy.


Autor: Markéta Dostalíková

Kategorie: Alavia Education







blog comments powered by Disqus