Volné pozice/Kariéra | Blog | Pro média | Kontakt | |

Zůstaňte informovaní

Přihlašte se k odběru článků, rozhovorů a novinek od New Wave Service zdarma.

New Wave Service nebude sdílet Váš e-mail s žádnou jinou organizací a umožní Vám kdykoliv se odhlásit.

Jak začít s podnikáním v zahraničí

Jestliže chcete exportovat do zahraničí, nemusíte být vlastníkem velké firmy. Mimo tuzemsko se v zahraničí daří jak malým, tak středním firmám. Nejtěžší pro firmy bývá správný rozjezd.

Český export rok od roku neustále roste a podílí se na tom také menší a střední firmy. Spousta menších firem by chtěla exportovat, ale mají problém se sebedůvěrou a tak se mnohdy do exportu raději ani nepouští.

Podnikatel, který se ovšem rozhodne, že export do zahraničí zkusí, musí zjistit veškeré potřebné informace a kontakty. S tímhle potřebují pomoct především malé firmy.

Nyní si řekneme, co udělat proto, aby byl váš export úspěšný

  1. úplně první věcí je rozvaha, jak na tom jste.  Můžete vyvážet, chcete vyvážet nebo potřebujete?
  2. Jestliže jste si na předchozí otázku odpověděli kladně, je potřeba  si ujasnit, jakou máte pozici mezi konkurencí a zjistit, co jsou přednosti vaší nabídky a co z toho, co nabízíte, má největší šanci uspět mimo Českou republiku.
  3. Další na řadu přichází analýza prostředí, do kterého chcete exportovat. Jaké mají podmínky politické, sociální, ekonomické, technologické a zda jsou pro vás příznivé.
  4. Zajištění informačních potřeb, které souvisí s věcnou přípravou na vývoz, to znamená potřebné informace a jak je získat.
  5. Pátým krokem je nastartování spolupráce s institucemi, které vám mohou ve vašich začátcích pomoci. Kromě zastupitelských úřadů nebo oborových svazů se můžete obrátit na specializovanou soukromou firmu.
  6. Jakmile už máte aspoň větší povědomí o tom, jak co nejlépe uspět na potencionálním trhu, je důležité zajistit tu nejlepší strategii, jak na zahraniční trh vstoupit. Co se týče spotřebního zboží, můžete ho rovnou vyvážet, ale u subdodávek je na místě najít zahraničního zástupce nebo kooperačního partnera. Strategie se liší podle toho, zda se vyváží v rámci EU nebo do třetích zemí.
  7. Dále je na řadě určení  organizace, spojené s určením zodpovědné osoby.
  8. Zodpovědná osoba by měla vypracovat nabídku, zajistit  ty nejlepší marketingové nástroje, dodací podmínky a lhůty, platby, dopravu a ostatní detaily. V EU se  obchodní procedury dost zjednodušily, ale mimo ni je třeba myslet na další formality jako je clo a povolovací řízení.
  9. Marketingová strategie. Plány vývozu na zahraničním trhu, marketingová podpora, prezentace, PR a další aktivity s tím spojené.
  10. Posledním krokem je vlastní realizace. Navázání kontaktů, představení nabídky, uzavření kontraktu a  můžete začít obchodovat.
Kategorie: Články