Jestliže chcete exportovat do zahraničí, nemusíte být vlastníkem velké firmy. Mimo tuzemsko se v zahraničí daří jak malým, tak středním firmám. Nejtěžší pro firmy bývá správný rozjezd.
Český export rok od roku neustále roste a podílí se na tom také menší a střední firmy. Spousta menších firem by chtěla exportovat, ale mají problém se sebedůvěrou a tak se mnohdy do exportu raději ani nepouští.
Podnikatel, který se ovšem rozhodne, že export do zahraničí zkusí, musí zjistit veškeré potřebné informace a kontakty. S tímhle potřebují pomoct především malé firmy.
Nyní si řekneme, co udělat proto, aby byl váš export úspěšný
-
úplně první věcí je rozvaha, jak na tom jste. Můžete vyvážet, chcete vyvážet nebo potřebujete?
-
Jestliže jste si na předchozí otázku odpověděli kladně, je potřeba si ujasnit, jakou máte pozici mezi konkurencí a zjistit, co jsou přednosti vaší nabídky a co z toho, co nabízíte, má největší šanci uspět mimo Českou republiku.
-
Další na řadu přichází analýza prostředí, do kterého chcete exportovat. Jaké mají podmínky politické, sociální, ekonomické, technologické a zda jsou pro vás příznivé.
-
Zajištění informačních potřeb, které souvisí s věcnou přípravou na vývoz, to znamená potřebné informace a jak je získat.
-
Pátým krokem je nastartování spolupráce s institucemi, které vám mohou ve vašich začátcích pomoci. Kromě zastupitelských úřadů nebo oborových svazů se můžete obrátit na specializovanou soukromou firmu.
-
Jakmile už máte aspoň větší povědomí o tom, jak co nejlépe uspět na potencionálním trhu, je důležité zajistit tu nejlepší strategii, jak na zahraniční trh vstoupit. Co se týče spotřebního zboží, můžete ho rovnou vyvážet, ale u subdodávek je na místě najít zahraničního zástupce nebo kooperačního partnera. Strategie se liší podle toho, zda se vyváží v rámci EU nebo do třetích zemí.
-
Dále je na řadě určení organizace, spojené s určením zodpovědné osoby.
-
Zodpovědná osoba by měla vypracovat nabídku, zajistit ty nejlepší marketingové nástroje, dodací podmínky a lhůty, platby, dopravu a ostatní detaily. V EU se obchodní procedury dost zjednodušily, ale mimo ni je třeba myslet na další formality jako je clo a povolovací řízení.
-
Marketingová strategie. Plány vývozu na zahraničním trhu, marketingová podpora, prezentace, PR a další aktivity s tím spojené.
-
Posledním krokem je vlastní realizace. Navázání kontaktů, představení nabídky, uzavření kontraktu a můžete začít obchodovat.