Volné pozice/Kariéra | Blog | Pro média | Kontakt | |

Zůstaňte informovaní

Přihlašte se k odběru článků, rozhovorů a novinek od New Wave Service zdarma.

New Wave Service nebude sdílet Váš e-mail s žádnou jinou organizací a umožní Vám kdykoliv se odhlásit.

Jak zvládnout registraci k DPH

Pro podnikatele, kteří se chtějí stát ihned po zahájení svého podnikání dobrovolnými plátci DPH, to vůbec není jednoduchý proces.

Obecné podmínky pro registraci uvádí daňový řád (zákon č. 280/2009 Sb.), který stanoví, že přihlášku k registraci je nutné podat jen na příslušném tiskopise vydaném Ministerstvem financí nebo na tiskovém výstupu, který má shodné údaje. Ovšem pokud má daňový subjekt nebo jeho zástupce zpřístupněnou datovou schránku, nebo má ze zákona uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, je povinen přihlášku podat jen elektronicky.

Tu nastává hned první problém u nově vzniklých obchodních korporací, protože mezi zápisem do obchodního rejstříku a zpřístupněním datové schránky je určitá prodleva. 
Proto je nejlepší vyčkat na zaslání přístupových údajů do datové schránky, připravit si všechny podklady a poté podat přihlášku k registraci k DPH elektronicky.


1.    Údaje nezbytné pro správu daní:

Daňový řád stanoví, že v tiskopisech lze požadovat pouze údaje nezbytné pro správu daní. Registrační formulář „Přihláška k registraci k DPH“, popř. jeho elektronická verze, obsahuje kromě identifikačních údajů registrujícího se plátce požadavek na důvod registrace, kam se v případě dobrovolné registrace k DPH uvádí § 6f.
 
Poté je nutné vyplnit také důvod dobrovolné registrace plátce – v případě nově vzniklých podnikatelů mne nic jiného než sousloví „zahájení podnikání“ nenapadá. A právě tento bod je v současné době problematickým v souvislosti s rychlostí ukončení procesu dobrovolné registrace k DPH (zdůvodňovaný povinností správce daně v rámci své vyhledávací činnosti ověřovat úplnost evidence či registrace daňových subjektů).
   
U nově vzniklých firem nemá správce daně k dispozici žádné údaje o druhu podnikání ani o jejich „daňové“ morálce, proto žádost o registraci doplňuje požadavkem na další údaje.

Nejčastěji se dotazy týkají těchto oblastí:

  • konkrétní předmět podnikání (tedy stručný popis, co bude předmětem zdanitelného plnění),
  • místo, kde se bude činnost provádět (= skutečné sídlo pro účely DPH, které může být odlišné od sídla firmy zapsaného v obchodním rejstříku),
  • počet a umístění provozoven,
  • zajištění poskytování služeb zaměstnanci či subdodavatelsky,
  • přehled již známých odběratelů či dodavatelů, resp. okruh klientů, kterým budou zdanitelná plnění prováděna,
  • majetek zapojený do podnikání (IT vybavení, nábytek, automobil, výrobní stroje apod.).

Pro většinu podnikatelů není problém toto prokázat již při samotném zahájení podnikání, tedy ke své odpovědi doložit např. nájemní smlouvy na provozovnu, pracovní smlouvy, první objednávky od klientů či rovnou první fakturace apod.
 
Další údaje by již správce daně neměl požadovat, resp. měl by odůvodnit, proč je požaduje a proč nepovažuje dosud předložené důkazy za dostatečné.  
 

2.     Čísla bankovních účtů pro ekonomickou činnost

Registrační tiskopis také vyžaduje uvést předpokládanou částku ročního obratu, což opět vychází z podnikatelského záměru a neměl by být problém uvést očekávanou hodnotu.
 
Dále zákon vyžaduje uvést čísla bankovních účtů, která jsou používána pro ekonomickou činnost – tuto povinnost ukládá přímo zákon o DPH (zákon č. 235/2004 Sb.) v § 96. Zde také uvádí, že daňový poplatník je oprávněn určit, které účty zveřejní v registru plátců DPH. Pokud nebude bankovní účet takto zveřejněn, mohou vzniknout problémy s proplácením faktur, neboť řada klientů ověřování v registru plátců DPH používá ve snaze předejít možným komplikacím z důvodu platby na nezveřejněný účet, což by mohlo vést až k ručení za tuto daň.
 
Pokud na bankovní účet nebudou přicházet platby, které podléhají odvodu DPH, je možné je ponechat bez zveřejnění. Nicméně povinnost je uvést v registračních údajích zůstává i nadále, protože nesporně slouží pro podnikatelskou činnost subjektu.
 
3.  Rozhodnutí o registraci k DPH

K podané žádosti o registraci se správce daně vyjádří do 30 dnů, zpravidla zasláním výzvy k doložení dalších důkazů, o nichž jsme si psali výše, pokud nebyly předány spolu se žádostí.
 
V případě, že správci daně doložené důkazní prostředky postačovaly, vydá rozhodnutí o registraci k DPH. Plátcem DPH se stává daňový subjekt dnem následujícím po doručení oznámení o registraci.
 
 

Kategorie: Články







blog comments powered by Disqus