Volné pozice/Kariéra | Blog | Pro média | Kontakt | |

Zůstaňte informovaní

Přihlašte se k odběru článků, rozhovorů a novinek od New Wave Service zdarma.

New Wave Service nebude sdílet Váš e-mail s žádnou jinou organizací a umožní Vám kdykoliv se odhlásit.

7 manažerských chyb, které vám zaměstnanci neodpustí

  • 0

Některé drobné manažerské chyby přejdou zaměstnanci mávnutím ruky, jiné však odpustí jen stěží. V tomto článku naleznete 7 přešlapů, kterých se vůči svým pracovníkům vyvarujte.

Chybovat je lidské a ani ti nejzkušenější podnikatelé či manažeři v tom nejsou výjimkou. Jenže není chyba jako chyba a některé přešlapy mohou mít neblahé dopady na postoje a důvěru zaměstnanců, atmosféru ve firmě a respektive i její výsledky. Níže naleznete přehled chyb, které zaměstnanci neodpouští.

Hnacím motorem zaměstnanců je motivace

Základní hnací motor práce tvoří samozřejmě motivace, kterou může zaměstnavatel jak zvyšovat, tak snižovat. Zatímco udržení nebo zvyšování motivace patří mezi dlouhodobé činnosti, snížit motivaci zaměstnance se dá s hroznými důsledky v poměrně krátké době. Trvalejší motivace je nehmotné povahy. Přehlížení tohoto faktu nadřízeným vede k dlouhodobé nespokojenosti zaměstnance a mívá za následek snížení pracovního výkonu nebo ukončení pracovního poměru ze strany zaměstnance.

1. Protežování zaměstnanců na základě osobních vztahů

Protekce se stále řadí mezi nejhorší provinění, kterých se mohou zaměstnavatele dopustit. Osobní vztahy samozřejmě nejde v práci zcela vynechat, při manažerských rozhodnutích by však měly hrát až nejméně páté housle. Úplnou komedií je, když jednu z lepších pozic získá milenec či milenka manažera.

2. Chybějící zpětná vazba

Chybou, kvůli které ztratí pracovníci brzy motivaci, je nepřítomnost zpětné vazby, ať už pozitivní, nebo negativní. Pokud zaměstnanec netuší, zda podává dobrý výkon, nemůže se posouvat a ve firmě jen přežívá. Cítí totiž nejistotu, kdy neví, jak si stojí a zároveň tak podává nižší výkon. Ne nadarmo se říká, že žádná zpětná vazba je horší než kritika. Vyplatí se proto dělat pravidelné pracovní pohovory, kde zaměstnanec zpětnou vazbu získá.

3. Špatně formulovaná kritika

Další chyba, se kterou se zaměstnanci jen těžko smiřují, je špatně formulovaná kritika. Kritika sice nepotěší asi nikoho, stejně jako u dalších věcí ale platí, že se dá udělat dobře nebo špatně. Právě způsob negativního hodnocení patří podle odborníků mezi nejslabší místa českých manažerů. Zaměstnavatelé mnohdy kritiku zobecňují a generalizují zaměstnancovo chování. Pracovníci se pak dozvídají, že jsou nespolehliví, neprofesionální, nestálý atd., což ke zlepšení rozhodně nevede. Pokud chce manažer zaměstnanci sdělit, že se mu nelíbí jeho pracovní chování, měl by kritiku vysvětlit na pracovním chování a uvést k tomu konkrétní situaci. Jen tak může zaměstnanec na zlepšení pracovat.

4. Veřejná kritika

Přešlap, který se jen těžko odpouští a který také souvisí s kritikou. Platí totiž pravidlo, že kritika se vždy dělá mezi čtyřma očima. Často se tak ale neděje. Pokud manažer zaměstnanci vynadá mezi čtyřma očima, velmi často uzná, že na tom něco pravdy je a má možnost argumentovat. Před veřejností se vše stává přehlídkou, ze které si kolegové mohou dělat legraci, a to se neodpouští.

5. Kázaní vody a pití vína

Jestliže kážete vodu a pijete víno, nepočítejte s tím, že zaměstnanci to nevidí nebo nevnímají. Často společnost nebo konkrétní tým prochází obdobím, kdy je třeba jít příkladem a dokazovat, že i v těch obtížných chvílích jste s týmem za jedno. Firma má slabší hospodářské výsledky a směrem k zaměstnancům komunikuje špatnou situaci pro zvýšení mezd nebo odměn a požaduje práci přesčas, ale pro sebe si nakoupí nová lepší služební vozidla. Těžko může tato firma zvednout výkonnost díky nasazení svých zaměstnanců.

6. Arogance a přehlížení

Chybou, která se odpouští jen těžko, a to i v normálních vztazích, je povýšenost a arogance. Většina zaměstnanců vnímá, jak se k nim manažer chová. Pokud vám pracovníci nestojí ani za pozdrav, nedá se očekávat, že jejich motivace poroste a že budou pracovat s chutí. Stejně závažná je i záměna jména zaměstnance. Nebo nedbalé zadání úkolu. Jsou to tedy momenty, kdy jde o osobnost zaměstnance a její respektování. Negativní zkušenost nejen zaměstnanec nezapomene, ale navíc se o ni podělí s kolegy.

7. Přenášení manažerských problémů na zaměstnance

Poslední chybou, se kterou se zaměstnanci jen těžko smiřují, je přenášení manažerských problémů na jejich bedra. Pokud něco nefunguje v řízení firmy, na manažera tlačí jeho nadřízení, jeho svěřený úsek vykazuje špatné ekonomické výsledky, kvalitní manažer by měl být schopen tyto problémy od svých podřízených odstínit, vyřešit je a komunikovat s podřízenými jen tu část problému, která se bezprostředně týká jejich práce.

Kategorie: Články







blog comments powered by Disqus